fbpx

Branding i design – co i jak?

Jak zaprojektować design system i inne wizualne elementy twojej marki. Pokaż się od najlepszej strony i dowiedz się jak budować zaufanie wśród odbiorców.

Branding! Jak mam w zwyczaju zacznę od wyjaśnienia co to właściwie jest. Od razu zaznaczę, że temat jest bardzo rozbudowany, jednak ja postaram się go troszkę scalić i wybrać najważniejsze rzeczy. Branding to budowanie świadomości oraz wizualizacji twojej marki. To STYL i budowanie skojarzeń, wybieramy czcionki, którymi będziemy się posługiwać, kolory, układy i wiele więcej.

Design – projektowanie

Zanim zaczniemy pamiętaj! Po przeczytaniu wpisu wróć do tego jeszcze raz.

Najpierw powinniśmy się skupić i ustalić – co robimy, co chcemy reklamować i do kogo docierać z komunikatem, o czym będzie również mowa w dalszej części.

Dobór kolorów

To zdecydowanie jedna z najważniejszych decyzji – to podwaliny dalszych etapów. Gdy tworzymy markę i dobieramy kolory, powinniśmy zainteresować się ich psychologią oraz jak są odbierane np. Kolor czerwony, jest kolorem agresywnym, fioletowy – dającym poczucie zaufania, czarny jest kolorem, który kojarzy nam się z profesjonalizmem natomiast biały z minimalizmem i estetycznością.

Nasza paleta kolorów powinna być powtarzalna i spójna! Jeśli nie masz pomysłu co wybrać, z pewnością pomoże ci strona – https://coolors.co/

Typografia

Kolory mamy już za sobą teraz czas na fonty czyli czcionki. To też jest bardzo ważne. Inaczej odbieramy czcionki ładnie zaokrąglone a inaczej ostre i kanciaste. Jeśli szukasz czcionek z czystym sumieniem mogę polecić Ci:

Google Fonts – https://fonts.google.com/

to chyba najczęściej wybierane narzędzie właśnie do tego zadania.

Logotyp

Gdy wybraliśmy kolory czas stworzyć logo. Warto użyć w nim nasze kolory. To bardzo ważny moment, ponieważ logo będzie nam towarzyszyć wszędzie od strony internetowej po element grafiki wpisu np. na Instagramie. Logo musi być dobrze przemyślane, powinno wyglądać dobrze na jasnym, jak i ciemnym tle. Przykład?

Po co nam design system?

Zapewnia spójność, dzięki czemu osoba widząca nasz któryś już wpis, bez problemu przypisze go do nas, i nie będzie zastanawiać się, kto to jest jego autorem – ludzie w dzisiejszych czasach nie lubią się wysilać, a już na pewno nie w mediach społecznościowych. Nie dajmy im dodatkowej pracy!

Cały system nabiera jeszcze większego znaczenia, gdy potencjalny klient może mieć wiele punktów syku z naszą marką. Dzięki niemu ktoś, kto widział nasze wpis na Instagramie, z łatwością rozpozna również naszą miniaturkę na YouTube czy wpis na Facebooku i z połączy to z nami lub naszą mark

Logo – symbol czy napis?

Jest to niezwykle ciekawe i skuteczne rozwiązanie a dodatkowo bardzo proste. Dlaczego logo ma składać się tylko z jednego elementu. Ja jestem fanem tworzenia charakterystycznej ikony oraz napisu dającego spójność. Wie o tym np. Spotify

Elementy dodatkowe

To idealny moment na improwizację, testowanie i pobudzenie swojej kreatywności. To szczegóły, które tworzą spójność i dają się zapamiętać. To małe kropki, fale i inne szczegóły.

Szablony, szablony, szablony

Dobrze zaprojektowany design system można poznać po tym, że: gdy poprosimy kogoś o stworzenie wpisu, on nie będzie miał problemu, ponieważ dostarczymy mu nasze szablony. Kluczem jest estetyka i powtarzalność. Właśnie o to chodzi, abyśmy mogli bezproblemowo tworzyć grafiki i treści, które będą kojarzone z nami. Przyzwyczajamy klienta do siebie, niech wie, że to od nas dostaje wiedze i że to my finalnie oferujemy produkt (tak Ci sami my, którzy daliśmy wiedzę) na tym polega budowanie zaufania i ekonomia wdzięczności.

Zajrzyjmy w głąb systemu

Tutaj lekko rozbuduję treść z początku. Design system powinien przewidzieć i definiować niemal wszystko. Mówiliśmy o tym, że na przykład powinniśmy wybrać czcionki jednak to nie koniec.

DOBRY design system definiuje nawet te najmniejsze szczegóły np. Jaką wielkość mają mieć poszczególne nagłówki na Facebooku, Instagramie, blogu lub w innym miejscu, to zależy jakie kanały wybieramy i chcemy pod nie projektować kreacje.

Spójność to podstawa

Design to cała komunikacja. Dbaj o to, aby każdy element twojej komunikacji był spójny i dobrze, aby zawierał logo. Dobrze działają loga, które są symbolem, a nie napisem, ponieważ gdy logo jest małe, bardzo rozprasza napis, który nie jest czytelny.

Nie ważne czy tworzysz nową wizytówkę, nowy kalendarz czy inny element, który jest wypuszczany przez markę, ma wyglądać jak jej część. Im częściej widzimy czyjeś logo lub komunikat, dostajemy wiedzę, tym bardziej jesteśmy skłonni zaufać.

A może przykład?

Opowiem Ci teraz o przykładzie mojego bloga. Moje wpisy na blogu to szablon! Piszę tekst w specjalnym edytorze i oznaczam tylko nagłówki (h1, h2, h3), a szablon już robi swoje. Szablon wie, że gdy oznaczam jakąś frazę, np. h1 ma być to czcionka Poppins, a jej rozmiar to 36. Dzięki temu nie muszę za każdym razem zastanawiać się nad wyglądem wpisu, tylko po prostu piszę…

Potrzebujesz dobrze zaprojektowanego design systemu?

Zapraszam do kontaktu.