Długo zastanawiałem się jak podejść do tego tematu 🤔, ponieważ z jednej strony jest prosty a z drugiej bardzo skomplikowany.
❗️UWAGA to będzie bardzo długi wpis, ale dający ogrom wiedzy, jeżeli zastanawia Cię ogólnie, jak działa marketing – to odpowiednie miejsce. Jeżeli zadasz pytanie co mam wybrać to odpowiem – „to zależy”, ale polecam używać jednocześnie dwóch rozwiązać tylko skalować budżet w te bardziej rentowne, spokojnie wiem, że nic Ci to nie mówi, ale zaraz przejdziemy do przykładów.
Facebook & Google
▶ Omówmy sobie czym się różnią te dwa systemy reklamowe. Zazwyczaj słyszymy, że Google to zaspakajanie popytu (ponieważ większość osób wie, że reklama w Google to ta w wyszukiwarce) i tak jest – użytkownik wyszukuję frazę w Google i wyświetlają mu się na samej górze często 4 pozycje, które są właśnie odpowiedzią na jego pytanie.
Facebook natomiast służy do generowania popytu to my – wyświetlamy użytkownikowi się pierwsi.
Na Facebook-u nic nie szukasz tylko go przeglądasz prawda? My właśnie dyskretnie mamy się wkraść pomiędzy te wszystkie treści i zainteresować odbiorcę.
I gdyby tak było to wszystko było proste… Oczywiście to, co przeczytałeś/aś wyżej jest prawdą, tylko że w bardzo uproszczonej wersji. Skoro podstawy już mamy to teraz czas lekko to rozbudować i poznać kilka pojęć.
▶ Zacznijmy znowu od Google. Na samym początku musimy poznać dwa pojęcia – Reklama SEM i Displayowa. Reklamy SEM to właśnie reklamy w wyszukiwarce natomiast reklamy Displayowe to reklamy banerowe/obrazkowe.
Często możemy zobaczyć je na różnych stronach. Powiedzmy, że są to dwie główne kategorie. Gdy zajrzymy głębiej dowiemy się, że reklamy Google to: reklamy w wyszukiwarce, reklama w sieci reklamowej (czyli reklamy banerowe na innych stronach), reklamy produktowe, wideo (np. na YouTube), promujące aplikację, inteligentne (automatyczne), lokalna (w Google Maps), Discovery (reklamy napisowe w YouTube, Gmail-u lub w innych miejscach.
▶ Skoro mamy już z grubsza omówione kapanie w Google to teraz czas na Facebook-a tutaj sprawa jest o wiele prostsza, ponieważ mamy tak naprawdę jeden typ reklam – tylko „display-owe”. Na Facebooku robimy reklamy, które mają grafikę lub film, nagłówek oraz tekst i wyświetlamy je w kanałach, które oferuje nam Facebook, czyli: Facebook, Instagram, Messenger lub sieć reklamowa (głównie różne aplikacje, które wyświetlają reklamy Facebook-a, a on im za to płaci)
▶ To teraz przedstawię przykład zastosowania. Jeżeli prowadzisz lokalny biznes szczególnie usługi np. mechanik koniecznie musisz zainteresować się reklamą Google ADS, przecież ludzie szukając mechanika często wpisują frazę w wyszukiwarkę np „mechanik Warszawa” i do tego warto niedużym kosztem włączyć reklamę zasięgową na Facebooku.
Jeżeli jednak sprzedajesz coś całkowicie nowego lub chcesz zakomunikować jakąś szybką okazję np. weekendową promocję to zdecydowanie skupiłbym się tylko na Facebook-u.